theguardian.com, la constant recerca de la funcionalitat

El diari britànic The Guardian és sovint exposat pels experts com a paradigma de disseny web innovador. El seu continu esforç per ser pioners en el món virtual l’han convertit en un dels mitjans de referència del seu país, a més d’un dels millors diaris online que existeixen. Des de un punt de vista estilístic intentarem donar resposta a la pregunta que tot aquell interessat en periodisme digital s’hauria de fer: què fa The Guardian per presentar amb tanta eficiència els seus continguts?

1.- DISSENY DE L’INTERFAÇ GRÀFICA DE LA PÀGINA D’INICI

El rotatiu compta amb una pàgina d’inici molt completa, la longitud de la qual arriba quasi a vuit pantalles. Amb el redisseny a què es va sotmetre el diari l’any 2005 (a càrrec del director creatiu Mark Porter), es va obtenir una pàgina més ample amb un llenç més gran, cosa que fa que el text sigui considerablement més llegible, alhora que permet incrementar la mida i la qualitat de les fotografies i dóna més espai per posar-hi vídeo.

Imagen

Pàgina principal del diari

La zona superior de la pàgina està dedicada a les últimes notícies, però lluny dels dissenys rígids que caracteritzen moltes publicacions, el disseny de The Guardian els permet respondre de forma dinàmica als esdeveniments, variant la disposició donada per l’agenda de notícies i afegint noves fotografies i nous continguts a mesura que aquests van arribant. A més a més, el sistema de The Guardian està preparat per detectar quines notícies interessen més als lectors, de forma que els “més llegits” pugen automàticament posicions a la pàgina principal i es fan més llegibles. El diari, per tant, està en constant contacte amb els seus lectors i intenta respondre a les seves demandes.

2.- TIPOGRAFIA

Al contrari que la majoria de rotatius online, The Guardian utilitza una tipografia amb una fina serifa, la mateixa que la del seu logo, tant pels titulars com per les diferents seccions. Si bé això fa que els titulars siguin menys impactants, en facilita la lectura. Tant l’entradeta que acompanya el titular com la peça completa estan escrites en una tipografia sense serifa, creant així un suau contrast.

A més a més, el cos de la notícia està escrit amb bandera de sortida, cosa que trenca la uniformitat del text. Múltiples enllaços redirigeixen a les fonts originals o a notícies relacionades.

3.- COLORS

La varietat cromàtica és també un dels seus punts forts. Si bé el color predominant en els titulars i destacats és el blau corporatiu, el diari està lluny de ser monòton. Cada categoria està destacada per un color diferent, cosa que fa molt senzilla la seva diferenciació. Els colors, junt amb l’ús de imatges fixes i en moviment, afegeixen un plus de dinamisme i la seva variada paleta dóna un punt de frescor al web.

4.- ESTRUCTURA DE NAVEGACIÓ I INTERACTIVITAT

L’objectiu que aquest sigui un disseny simple i útil culmina amb un pràctic sistema de navegació destinat a agilitzar la lectura. Així, just a sota la capçalera trobem el conjunt de categories que, com ja hem esmentat anteriorment, destaquen per tenir uns tons molt vius. No obstant, les possibilitats d’acurar la recerca no s’esgoten clicant a una categoria, sinó que, mitjançant un sistema d’etiquetes, dins de cada secció trobem una sèrie de categories, que alhora abasten més continguts classificats temàticament. Els continguts classificats dins d’una etiqueta es mantenen i van conformant un arxiu que el lector pot consultar sempre que vulgui, i que es va actualitzant a mesura que sorgeixen notícies relacionades.

Imagen

El sistema de navegació, una forma de classificar la informació

Aquest sistema permet, jerarquitzar la informació, classificar-la i navegar còmodament. Tanmateix, contínuament s’ofereixen propostes de continguts relacionats per tal de fer arribar al lector el màxim d’informació possible. En definitiva: fàcil, intuïtiva i agradable són paraules que resumeixen l’experiència que ofereix theguardian.com, un dels pioners del disseny per a pantalles.

Andrea Romanos
@aroman0s

Anuncios

Una respuesta a “theguardian.com, la constant recerca de la funcionalitat

  1. Pingback: La virtuosa adaptació a la pantalla: publico.pt i theguardian.com | DE TINTA DIGITAL·

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s